Vähän pidempi Earth Hour
Tämänkertainen Earth Hour onkin siitä erikoinen tapahtuma,
että luonto on tehnyt jo omat ratkaisunsa. Se on päättänyt
rajoittaa ihmisten toimia paljon pidemmäksi ajaksi kuin tunnin
kerrallaan keväisin ja syksyisin. Kun ihminen ei ole hyvällä
oppinut, nyt käytetään pakkokeinoja. Ihmiskunta on asetettu
kotiarestiin, jonka pituutta ei ole kerrottu etukäteen.
Kotiarestin kokee kaikki vähän eri tavoin. Moni ahdistuu
tai pitkästyy, kaipaa entisiä harrastuksiaan ja vapautta.
Joku toinen, aiemminkin jo paljon kotona ollut, ei näe suurtakaan
muutosta entisen elämänsä ja arestielämän välillä. Materiaan
turvannut voi nyt menettää sekä paljon rahaa, että myös oman
turvallisuudentunteensa. Olkoon se ollut miten valheellisiin arvoihin
perustunut tahansa. Se, joka on jo ennenkin elänyt vaatimattomasti
tai henkisiin arvoihin keskittyen ja luontoa kunnioittaen, on tämän
kriisin voittaja. Elämä ei ole muuttunut paljoakaan. Oppiläksyt on
jo opittu.
Jos ihminen kriisissään vielä ahdisteleekin,
luonto kiittää. Delfiinit Venetsian kanavissa ja villieläimet
Barcelonssa. Tukahdutetut sademetsät ja loppuun saastuneet meret
ovat nyt vihdoinkin voittajia. Kiinalaisten hengitysilmassa mitataan
nyt vähemmän saasteita kuin vuosikymmeniin. Emme siis ole
arestissa turhaan. Maailman on tarkoitus puhdistua.
Puhdistus
toki vaatii myös ihmishenkien menetyksiä, mutta kannattaa aina
muistaa sekin, että kuolema on yhtä luonnollinen ja väistämätön
asia kuin syntymäkin. Emme voi välttää kuolemaa. Ennemmin tai
myöhemmin se tulee joka tapauksessa.
"Mitä kuuluu",
kysyi aikuinen poikani aamulla. "Mitäs tässä nyt, työt katkolla ja voin kuolla, mutta ihan hyvää kuuluu", vastasin sarkastisella äänellä. "Mutta säähän oot voinut kuolla jo
koko ikäsi ajan", poika totesi. Niin todellakin. Pitäisikö
kuoleman pelkäämisen ja jäljellä olevien elinpäivien määrän
miettimisen sijasta heittäytyä olemaan kiitollinen siitä, että
olen saanut elää yli viisikymmentä vuotta? Joku toinen on kuollut
jo lapsena. Kesken teini-iän kukoistuksen. Juuri avioiduttuaan. Ensimmäisen lapsen syntyessä. Nelikymppisiensä aattona.
Vuodatin myös ystävälleni toisesta Korona-ajan vakiomurheestani. Miten tyttäreni pärjäisi, jos sattuisin kuolemaan. Viisas ystäväni herätteli kyseenalaistamaan, onko pitkä elämä sittenkään se paras ja ainoa. Onko määrä tärkeämpää kuin laatu? Entä jos eläisin 90-vuotiaaksi, mutta olisin loppuvuoteni niin pahasti dementoitunut, että en tuntisi tytärtäni? Puhuttelisin häntä lapsuudenystäväkseni Birgitaksi - jos nyt enää muistaisin Birgittaakaan.
Entä jos olisin saanut valita toisin oman äitini suhteen? Olisinko sittenkään valinnut hidasta riutumista? Sitä tuskaa, jonka koin syöttäessäni kuolevalle äidilleni Piltti-soseita ollessani itse viimeisilläni raskaana?
Niin oman kuin muidenkin kuolemien ajatteleminen on vaikeaa. Onneksi emme saa valita itse. Emme tapaa emmekä aikaa, ainakaan tämänkertaisen elämän puitteissa.
Jos elämän hallitseminen on haastavaa, kuolemaa emme ainakaan voi määräillä.
Parasta mitä voimme kuolema-ajatuksissa tehdä, on muistaa se tosiasia, että kuolemaa ei ole. Sielu elää ikuisesti.
Ystäväni
kanssa olimme myös samaa mieltä, että jos nyt korkeammat voimat
olisivat jo aikojen alussa suunnitelleet sielujen joukkopoistumisen
juuri tälle ajankohdalle ja vapaaehtoisia kysyttäessä olisimme
tuolloin ystävämme kanssa nostaneet kätemme, niin se olisi sitten
itse valitsemamme kohtalo. Se ei olisi väärin. Se ei olisi
sattumaa. Eikä siinä olisi mitään pelättävää.